Geland, letterlijk en figuurlijk! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lonneke Bakker - WaarBenJij.nu Geland, letterlijk en figuurlijk! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lonneke Bakker - WaarBenJij.nu

Geland, letterlijk en figuurlijk!

Door: Lonneke Bakker

Blijf op de hoogte en volg Lonneke

12 Februari 2015 | Suriname, Paramaribo

Hoi lieve allemaal,

Het is al weer iets meer als een week geleden dat ik mijn eerste reisverslag schreef. Ondertussen ben ik al een week in Paramaribo en ben ik geland, letterlijk en figuurlijk! Ik zit lekker in het avondzonnetje op het balkon, wat is het leven toch fijn.

Vorige week donderdag begon onze reis al vroeg... We (papa, mama, Melle en ik) vertrokken om half 7 's ochtends om ruim op tijd te zijn voor de vlucht. Het voelde gek om met z'n alle naar Schiphol te rijden maar te weten dat alleen ik weg zou gaan.
Eenmaal op Schiphol aangekomen liepen we met z'n alle (m'n ouders, Melle en ik, Juul en haar ouders, zusje en vriendje) naar de vertrek hal. Nog een paar foto's gemaakt en hele dikke knuffels en een klein traantje... toen ging ons avontuur écht beginnen.

De vlucht ging gelukkig snel en goed. We hadden een gezellige Surinaamse buurvrouw van wie we al allemaal tips en trucs kregen over Paramaribo. Dit was al een mooi voorproefje van de Surinaamse cultuur, de mensen zijn hier zó aardig en behulpzaam!!

Om ongeveer half 7 's avonds Surinaamse tijd, dus half 11 in Nederland, kwamen we aan in het appartement. Helemaal kapot van de lange reis en alle indrukken. Vrijwel meteen zijn we ons bed in gedoken, één hard kleiner bed en één gróót zacht bed. Je zult het misschien al raden, Juul en ik liggen al een week samen in het grote zachte bed, en dat blijft voorlopig zo haha!

De volgende dag hadden we even een momentje van 'waar zijn we beland? En hoe gaan we alles vinden en regelen?'. Al vrij snel zijn we gaan rondlopen in de buurt en hebben we Paramaribo verkend. De natuur hier is prachtig en Suriname heeft een heel eigen sfeer. Dit komt mede door de zandweggetjes en de huizen die allemaal net weer anders zijn, het ene huis is roze en groot en het huis ernaast is een soort 'krot'.
We zijn ook al lekker uiteten geweest (op een van de foto's zie je Kasabe-soep, erg lekker!) en koken vaak heerlijk voor onszelf.

Ondertussen beginnen we de weg echt te kennen en weten we precies waar we wat kunnen halen, bijvoorbeeld qua boodschappen. Overal kan je heerlijke soorten fruit kopen, zo zoet en lekker! En op elke straathoek staat een palmboom met kokosnoten of papaya's.
Ook hebben we inmiddels twee fietsen, dus we zijn nu échte Nederlandse stagiaires in SU.

Afgelopen maandag zijn we begonnen met onze stage, het wordt een leerzame, interessante en ook vooral heftige stage. We mogen bij verschillende weeshuizen kijken en hulp bieden, daar heb ik vooral veel zin in!

Vanavond gaan we lekker eten bij Chris Roti, de beste roti-tent van Suriname en helaas zit hij bij ons om de hoek... Morgen gaan we carnaval vieren en de rest van het weekend laten we alles op ons af komen! Maar ik weet zeker dat we niet stil zullen zitten...

Ik hoop dat het met jullie allemaal zo goed gaat, als met Juul en mij hier in Paramaribo.

Bigi brasa (dikke knuffel),
Lonneke

  • 12 Februari 2015 - 22:01

    Taar:

    Leuk, leuk, leuk!!
    Bigi brasa terug

  • 12 Februari 2015 - 22:01

    Taar:

    Xxxxx

  • 12 Februari 2015 - 22:54

    Marjolein:

    Smullen, je verslag!!!
    Jullie doen het goed, meiden, xxxx

  • 12 Februari 2015 - 22:56

    Marjolein:

    Mooie foto's

  • 13 Februari 2015 - 17:53

    Ede:

    Wat klinkt dat goed allemaal ! Wordt vast een hele mooie tijd

  • 15 Februari 2015 - 15:14

    Tante Marja:

    Wat geweldig om te lezen Lon, dat jullie je zo in zo n korte tijd al zo op je gemak voelen!!Trots op jou en Juul!!

  • 15 Februari 2015 - 18:13

    Lonneke Bakker:

    Dank je wel voor jullie lieve reacties!
    Doet me goed om dat te lezen.
    xxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lonneke

Een groot avontuur... Vijf maanden stage lopen in het prachtige Suriname! In mijn blog houd ik jullie op de hoogte van mijn ervaringen, avonturen en belevenissen. Deze mooie ervaring wil ik graag met jullie delen. Tijdens mijn verblijf ga ik vijf maanden stage lopen bij Dienst Jeugdzorg Paramaribo, erg leerzaam en uitdagend! Daarnaast ga ik genieten van alles wat er op mij af- en op mijn pad komt. Leuke uitstapjes en tripjes, zwoele zomer avonden, stapavondjes, salsalessen, leerzame stagedagen en nog veel meer... Hopelijk genieten jullie net zo veel van mijn verhalen, als wanneer ik dat doe als ik ze schrijf.

Actief sinds 12 Jan. 2015
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 4732

Voorgaande reizen:

05 Februari 2015 - 04 Juli 2015

Suriname!

Landen bezocht: