Switi Sranan & Dushi Curaçao - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lonneke Bakker - WaarBenJij.nu Switi Sranan & Dushi Curaçao - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lonneke Bakker - WaarBenJij.nu

Switi Sranan & Dushi Curaçao

Door: Lonneke Bakker

Blijf op de hoogte en volg Lonneke

08 Juni 2015 | Suriname, Paramaribo

Hallo Dushi’s,

Inmiddels zit ik al weer vier maanden in Suriname. Dat betekend dus ook dat ik nog maar één maand te gaan heb… Ik weet nu zeker dat ik niet meer verder ga reizen na Suriname (of er moet plotseling iets héél vets op mijn pad komen). Heel jammer maar volgend jaar, wanneer ik m’n HBO diploma (als het goed is) heb, ga ik voor dat ik begin aan de Universiteit nog een mooie reis maken. Ik hou het reizen dus nog te goed voor mezelf!

De laatste keer dat ik een blog schreef, waren mijn ouders net weg. Al meteen nadat ze weg waren begon mijn ‘gewone’ leven hier weer. Stage, sporten, leuke dingen doen met vriendinnen van hier… Ook weer een heerlijk leven!
Papa en mama hadden spulletjes meegenomen om zelf sushi te kunnen maken, dus dat stond ook meteen op het programma toen zij weg waren!

Het lijkt misschien alsof ik alleen maar leuke dingen hier doe (is ook wel zo…) maar ik loop natuurlijk ook gewoon vier dagen in de week stage. Wegens privacy redenen en regels op mijn stageplek kan ik daar niet veel over vertellen in mijn blogs. Mocht je meer willen weten over mijn stage, kan ik dat altijd via een andere weg vertellen natuurlijk!

25 mei waren er verkiezingen in Suriname. Al een paar maanden daarvoor begon de ‘gekkigheid’ (in mijn ogen) los te barsten. Overal vlaggen, posters en affiches, zelfs in het diepe binnenland van Suriname. Op 25 mei hing er een bepaald soort sfeer in de stad en na zeven uur ‘s avonds was iedereen aan het feesten en relaxen. Iedereen had na zeven uur gestemd en liep met een blauwe pink rond. De blauwe pink is ervoor om te zien wie er gestemd heeft en wie niet en dat mensen niet vaker kunnen gaan stemmen. Heel leuk om deze verkiezingen mee te maken omdat het zó anders is als in Nederland!

Vrijdag 27 mei hebben we een wijnproeverij gehad. De wijnen hadden een hele geschiedenis, wat met de slavernij te maken heeft gehad. We hebben wijnen geproefd die van aubergine, gember, sinaasappel en marcussa zijn gemaakt. Heel apart maar wel lekker!

Op 31 mei vlogen Pleunie, Juul en ik naar het mooie Curaçao. Na een korte vlucht met tussenstop kwamen we aan op het eiland. De gastvrouw van ons verblijf, Hibiscus Beach House, kwam ons ophalen bij het vliegveld. Door de gastvrijheid van ons verblijf en het knusse uiterlijk, voelde we ons al snel thuis. Toen we aankwamen had ik wel weer een soort cultuur shock… De luxe van Jan Thiel, de geordende wegen en het heerlijke schonen verblijf was toch wel echt even anders als ons thuis in Suriname. Het gevoel van ‘zien en gezien worden’ kwam meteen weer naar boven door alle luxe en geen zichtbare armoede. Heel apart om dit gevoel weer te hebben…
De stranden op Curaçao zijn prachtig en het weer was super. We hebben heerlijk op het strand gelegen maar ook veel ondernomen! We hebben één dagje een auto gehuurd waarmee we het eiland konden verkennen en de mooie stranden konden opzoeken. Ik heb zelf ook rondgereden in de auto en dat was echt heel goed te doen!
We zijn ook een dagje naar Mambo beach geweest en een dagje naar Willemstad. Daar hebben we natuurlijk de beroemde foto op de brug gemaakt met de mooie gekleurde huisjes op de achtergrond.
Vrijdags hebben Juul en Pleunie met dolfijnen gezwommen en ik heb dit mogen vastleggen met mijn mooie camera. Ook van een klein afstandje was het een bijzondere ervaring! ’s Avonds heeft Anne ons opgehaald om uit te gaan. Er was een feest op Komomo beach, project X. Heerlijk met de voetjes in het zand en goed muziek tot in de vroege uurtjes staan dansen.
Zaterdags hebben we rustig op ’t strand gelegen en was er ’s avonds een feest op het strand bij Jan Thiel. Het strand van Jan Thiel was nog geen twee minuten lopen dus dat was ideaal. We hebben eerst met een groep stagiaires heerlijke pizza’s gegeten en daarna een avondje staan feesten op het strand. Echt genieten!
Zondag 7 juni was alweer onze laatste dag: spullen pakken, laatste guldens opmaken en gaan… Heel jammer om Curaçao te verlaten, maar heerlijk om weer richting ons (nu regenachtige) thuis in Suriname te vliegen!

De aankomende vier weken wordt het volop genieten. Hopelijk gaat de tijd niet al te snel… Maar ik vrees het ergste. We hebben veel leuke dingen op de planning en we gaan onze stage goed afronden.

Ik hoorde trouwens dat het lekker weer is in Nederland, het is jullie gegund!!

Bigi brasa,
Lonneke


  • 08 Juni 2015 - 21:23

    Bo:

    Leuk om te lezen lon! Tijd om snel weer naar huis te komen zeg ik haha, geniet er nog even van.
    Dikke kus!

  • 08 Juni 2015 - 21:42

    Fenna:

    Woehoeee nog een maand en dan kan ik je doodknuffelen!! Lekker genieten nog deze laatste weken. See you soon x

  • 08 Juni 2015 - 22:46

    Mam:

    Leuk verslag weer, fijn dat jullie zo genieten. En mooooie foto's, das toch wel erg top met die mooie camera van je!
    Voor jou ook een bigi brasa! Ja, wel jammer voor jullie dat de tijd nu hard gaat, maar ik vind het niet erg, haha. Straks weer lekker samen shoppen, koken, kletsen, ook weer heerlijk. Ik verheug me erop!
    Nou lief, nog goede weken en we spreken elkaar. Nogmaals, bigi brasa, adyosi, xxxx

  • 09 Juni 2015 - 00:26

    Lonneke Bakker:

    Ik ga jullie ook doodknuffelen!! Stiekem mis ik jullie wel hoor...
    Tot snel!

  • 09 Juni 2015 - 21:06

    Bish Ganga:

    Fijn, dat ook jullie het leuk hebben gevonden op Curacao. Fijne laatste weken.
    Groet,
    Bish.

  • 11 Juni 2015 - 10:58

    Karin Essers:

    Lieve Lonneke,
    Goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebben en je geniet van al het moois.
    Schitterende foto's en wat een mooie natuur daar.
    Inderdaad gaat de tijd erg snel en is de kunst om stil te staan bij het moment.
    Lonneke ik wil graag wat meer weten over je werkzaamheden en kan dat waarschijnlijk op een later tijdstip wel.
    In het SWT gaat het goed en komt er in september weer een nieuwe stagiaire pedagogiek.
    Ik denk aan je en nog fijne weken, ik verheug me op je volgende verslag.
    Groet, Karin xx

  • 01 Juli 2015 - 14:48

    Tante Marja:

    Hai lieve Lon, heerlijk om je verhalen te lezen! nog even en je gaat weer terug naar huis he, ik hoorde van je ouders dat je 5 juli aankomt! zal wel weer even wennen zijn, maar je ziet iedereen weer en dat is toch ook
    heel leuk! nou meissie, nog fijne dagen en tot gauw, liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lonneke

Een groot avontuur... Vijf maanden stage lopen in het prachtige Suriname! In mijn blog houd ik jullie op de hoogte van mijn ervaringen, avonturen en belevenissen. Deze mooie ervaring wil ik graag met jullie delen. Tijdens mijn verblijf ga ik vijf maanden stage lopen bij Dienst Jeugdzorg Paramaribo, erg leerzaam en uitdagend! Daarnaast ga ik genieten van alles wat er op mij af- en op mijn pad komt. Leuke uitstapjes en tripjes, zwoele zomer avonden, stapavondjes, salsalessen, leerzame stagedagen en nog veel meer... Hopelijk genieten jullie net zo veel van mijn verhalen, als wanneer ik dat doe als ik ze schrijf.

Actief sinds 12 Jan. 2015
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 4735

Voorgaande reizen:

05 Februari 2015 - 04 Juli 2015

Suriname!

Landen bezocht: