Een derde thuis... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lonneke Bakker - WaarBenJij.nu Een derde thuis... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lonneke Bakker - WaarBenJij.nu

Een derde thuis...

Door: Lonneke Bakker

Blijf op de hoogte en volg Lonneke

03 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,

Ja, jullie lezen het goed: een derde thuis. Langzaam maar zeker gaat ons appartementje als een thuis voelen. Wat de eerste paar dagen nog onmogelijk leek te zijn, wordt nu toch ineens waar. Naast mijn heerlijke 'thuis thuis' bij mijn lieve mam en pap in Angeren, en mijn heerlijke kamer 'thuis' in Nijmegen, voelt het hier toch ook als thuiskomen.
De afgelopen weken heb ik veel meegemaakt, gezien maar ook geproefd (heerlijk eten en drankjes). Ik zal kort proberen samen te vatten wat ik allemaal heb meegemaakt.

De laatste keer dat ik mijn blog schreef, was ik ongeveer één week in Suriname. Ondertussen ben ik er alweer bijna één maand. Ja, de tijd vliegt.
In de tweede week hebben we al veel meer ondernomen als in de eerste. Op stage hebben we aangekaart dat we een weerbaarheidstraining kunnen geven voor meiden en hier zijn ze op stage erg blij mee. Juul en ik gaan de training geven bij drie verschillende weeshuizen. Echter moeten we de training wel zo aanpassen dat het bij de meisjes (meiden is een scheldwoord hier) aansluit. De meeste meisjes zijn seksueel misbruikt en kunnen geen 'nee' zeggen. Door de training te geven hopen we dat we de meisjes iets weerbaarder kunnen maken en dat ze erachter komen hoe 'sterk' ze zijn.
Naast dat we veel op stage hebben gedaan die week zijn we ook naar de vreemdelingendienst geweest om stempels te halen. We hoorde dat je minimaal twee á drie uur moet wachten maar we stonden binnen een uurtje weer buiten. Dat viel dus erg mee! Nu moeten we over een maand weer terug met allerlei papieren om een verblijfsvergunning voor langer dan drie maanden aan te vragen. Het kost veel tijd en geld, maar dan heb je ook wat!
Ook zijn we bijvoorbeeld voor het eerst wezen stappen in touché, zijn we door een lieve Surinaamse mevrouw meegenomen naar Sana Budaya (een braderie bij een mooie tempel) en naar een grote markt geweest met heerlijke verse producten (groente, fruit, vlees, vis...).

In de derde week zijn we lekker wezen zwemmen met andere stagiaires, hebben we heerlijke cocktails gedronken, lekker gegeten met andere stagiaires en vooral genoten van alles wat er op ons afkwam.

Vorige week maandag hebben we onze eerste trip gedaan! Samen met Sofie, Daan en Gaiwa (die vanuit Curaçao naar Suriname waren gevlogen), zijn we dolfijnen en kaaimannen gaan spotten. Ondanks dat de trip niet helemaal goed geregeld was (een beetje op z'n Surinaams), was de trip erg leuk! (Zie de bijgevoegde foto's)
Het is erg leuk om het land ook op een heel andere manier te ontdekken en wat is de natuur prachtig!

Afgelopen weekend zijn we de jungle in gegaan. Met een groep van 18 stagiaires en ongeveer vijf begeleiders zijn we richting Brownsberg vertrokken zaterdag ochtend. Na een vrij korte rit van ongeveer twee uur kwamen we boven op de berg aan. Het uitzicht was prachtig en we zijn vrijwel meteen een stukje gaan lopen. Ineens zei de gids, Fred, dat we stil moesten zijn. Hoog in de bomen zaten apen! Iedereen begon te fotograferen en te filmen. Ineens sprong Fred omhoog en toen ik goed keek zag ik een slang bij zijn been zitten. Fred was gebeten door een giftige slang en moest meteen naar een dokter voor tegengif. De schrik zat er goed in en wij hadden een wijze les geleerd: kijk altijd naar de grond als je loopt in de jungle en loop niet in de berm.
Na een lunch zijn we naar de Irene-waterval gelopen. Het was ongeveer een uurtje naar beneden lopen. Het regenwoud heeft laten zien waar het zijn naam aan te danken heeft: stromende regen kwam ons tegemoet. Glibberend over het pad, onder boomstammen door en over boomstammen heen zijn we naar beneden gelopen. Daar kwamen we bij een heerlijke waterval aan waar we even hebben kunnen 'badderen'. Vervolgens zijn we weer omhoog geklommen in de regen. De geur van het natte regenwoud is niet te beschrijven maar het ruikt heerlijk, vind ik!
Eenmaal boven zijn we verder gegaan naar Stone-eiland aan het Brokopondomeer. Daar hebben we heerlijk gegeten en geslapen.
De volgende dag zijn we een stukje gaan varen over het meer. Ook hebben we gezwommen en konden we zonnen op een onbewoond eiland. Na de lunch gingen we naar Berg en Dal waar een aantal stagiaires een kabelbaan-tocht hadden geboekt. In die tijd hebben we heerlijk rustig aangedaan en nog wat mooie foto's gemaakt.
Om half 7 's avonds waren Juul en ik weer 'thuis'. Op dit moment voelde het voor het eerst als thuiskomen, een heerlijk gevoel.

Over twee weken gaan we een vierdaagse tocht naar de Voltzberg maken, daar kijk ik erg naar uit !Donderdag gaan Juul en ik lekker uiteten om te vieren dat we precies één maand in Suriname wonen. Daarnaast is het vrijdag Holy Pagwa, een groot festival hier in Suriname waar je helemaal onder de kleuren poeder wordt bestrooid. En zaterdag gaan we naar een concert van Typhoon, erg gaaf! Genoeg leuks voor de boeg dus!

Ik zal proberen snel weer wat te schrijven.

Bigi bosi (dikke kus),
Lonneke

  • 03 Maart 2015 - 08:19

    Fenna:

    waaauw lon! Leuk om te lezen weer, maar ga je daar niet teveel 'thuis' voelen hè! Willen je wel weer terug zien over een paar maandjes

  • 03 Maart 2015 - 09:00

    Mam:

    Wat een heerlijk verhaal, Lon. Ook al had je ons al veel verteld, dit is een smakelijke samenvatting. En wat fijn dat het als thuis begint te voelen. Blijf genieten, bigi bosi terug!

  • 03 Maart 2015 - 09:10

    Fenna:

    trots op jou! dikke kus!

  • 03 Maart 2015 - 09:36

    Bo:

    Super om te lezen lon!! En leuke foto's, heeel veel plezier met de leuke dingen die je gepland hebt!

  • 03 Maart 2015 - 13:23

    Denise:

    Klinkt zo goed!! Geniet ervan pop

  • 03 Maart 2015 - 17:16

    Lonneke Bakker:

    Bedankt voor jullie lieve reactie's, heel fijn om te lezen!
    Haha nee Fen ik kom wel weer naar huis. Alles is hier prachtig en fijn, maar mijn lieve familie en vrienden zijn niet te vervangen natuurlijk!

  • 03 Maart 2015 - 20:18

    Ede:

    Wat een prachtige beschrijving van alles wat je meemaakt !en de foto`s onderschrijven dat , wordt een waardevol document !

  • 09 Maart 2015 - 09:17

    Tante Marja:

    Wat een geweldige ervaring Lon, en zo leuk geschreven! Ik zie het helemaal voor mij!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lonneke

Een groot avontuur... Vijf maanden stage lopen in het prachtige Suriname! In mijn blog houd ik jullie op de hoogte van mijn ervaringen, avonturen en belevenissen. Deze mooie ervaring wil ik graag met jullie delen. Tijdens mijn verblijf ga ik vijf maanden stage lopen bij Dienst Jeugdzorg Paramaribo, erg leerzaam en uitdagend! Daarnaast ga ik genieten van alles wat er op mij af- en op mijn pad komt. Leuke uitstapjes en tripjes, zwoele zomer avonden, stapavondjes, salsalessen, leerzame stagedagen en nog veel meer... Hopelijk genieten jullie net zo veel van mijn verhalen, als wanneer ik dat doe als ik ze schrijf.

Actief sinds 12 Jan. 2015
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 4753

Voorgaande reizen:

05 Februari 2015 - 04 Juli 2015

Suriname!

Landen bezocht: