Genieten met een hoofdletter G! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lonneke Bakker - WaarBenJij.nu Genieten met een hoofdletter G! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lonneke Bakker - WaarBenJij.nu

Genieten met een hoofdletter G!

Door: Lonneke Bakker

Blijf op de hoogte en volg Lonneke

14 Mei 2015 | Suriname, Paramaribo

Fawaka lieve lezers,

Sorry dat het een maandje heeft geduurd voor mijn volgende reisverslag. Maar ik weet zeker dat wanneer jullie mijn verslag gelezen hebben, jullie snappen waarom het even heeft geduurd…

Ik zal beginnen bij het begin, dat is wel zo makkelijk.
Drie weken geleden, donderdag 23 april, was een spannende en leuke dag voor mij. Rond half twee ’s middags zaten Juul en ik samen in de taxi op weg naar het vliegveld. Mijn lieve pap en mam kwamen om half vier aan bij Zanderij, het vliegveld van Suriname. En ja… het was echt even een ‘all you need is love’ momentje. Ik zei nog stoer in de taxi tegen Juul ‘Ik ben helemaal niet zenuwachtig, denk dat ik niet eens een traantje hoef te laten…’. Maar jawel hoor, toen mijn ouders door de deuren kwamen vlogen we elkaar om de nek. Een momentje om nooit meer te vergeten!
Eenmaal bij ons thuis aangekomen, hebben we heerlijk bijgepraat onder het genot van heerlijke Surinaamse specialiteiten (soorten fruit, zoutjes, roti en borgoe…).

De eerste twee dagen hebben Juul en ik, papa en mama vooral de stad laten zien. Het was heel grappig dat wij de weg goed kende en alles normaal vonden, terwijl papa en mama hun ogen uitkeken!

De eerste zondag waren we van plan om naar de vogeltjeszang-wedstrijd te gaan kijken op het onafhankelijkheidsplein. We waren vroeg opgestaan zodat we er op tijd zouden zijn. Alleen waren we te eigenwijs om een taxi te nemen en wilde we met de bus… Voordat er een busje kwam en we naar het onafhankelijkheidsplein gelopen waren, was de vogeltjeszang-wedstrijd al afgelopen. Super dom van ons en heel erg jammer. Gelukkig hadden we die middag nog een leuke tour op de planning waarbij we dolfijnen hebben gespot, een kaaiman hebben vastgehouden, over plantages hebben gewandeld en naar het strand aan de Atlantische Oceaan zijn geweest. Dat was gelukkig wel erg leuk en goed gelukt.

Die week erna hebben papa en mama in een heerlijk resort geslapen, Kekembaresort. Van de lieve eigenaren van het resort mochten wij daar ook komen zwemmen. Gelukkig was het erg mooi weer, dus elke dag na stage lagen we heerlijk bij papa en mama aan het zwembad. We hebben zelfs één nachtje op het resort in onze hangmatten mogen slapen! Die week zijn we ook veel uiteten geweest, erg lekker!

Diezelfde week hadden Juul en ik een uitje van stage. Samen met alle collega’s en de directeur zijn we een dagje bij een kreek wezen zwemmen. En ja dat gaat op z’n Surinaams met véél lekker eten en drinken de hele dag door. Om half 11 ’s ochtends zaten we al aan de roti en de cake, en misselijk dat ik was daarna… Het was een erg leuke dag en het was ook super leuk om onze collega’s en directeur op een totaal andere manier te zien.

Het weekend van twee en drie mei zijn we naar Bigipan en Nickerie geweest. Bigi pan betekend groot meer, en dat was ook precies de locatie waar we sliepen. We sliepen in een prachtig houten huisje op het meer. Rond dat meer vlogen wel 122 soorten vogels waaronder flamingo’s en rode Ibise. We hebben verschillende vogels gespot, ’s avonds in het moeras een kaaiman gevangen en ’s ochtends een heerlijk natuurlijk modderbad genomen. Wat een ervaring weer!

Omdat papa en mama er waren hebben Juul en ik twee weken vakantie genomen. We zijn in onze vakantie ook een dagje gaan fietsen langs verschillende plantages aan de overkant van de Suriname rivier. We hebben meer dan 10 kilometer gefietst, onder de warme zon met de wind voorop, maar het was zeker een geslaagde dag.

Dinsdag vijf mei woonde Juul en ik drie maanden in Suriname. De tijd gaat zo snel en we zien er steeds meer tegenop dat onze tijd hier voorbij zijn. Om te vieren dat we drie maanden in Suriname zijn, waren we heerlijk uiteten geweest bij Unsei Yaki, oftewijl sushi (!!) wezen eten. Oh, wat was dat weer lekker.

Woensdag zes mei zijn papa, mama en ik naar de Warapakreek geweest. Dit is een natuurlijke kreek van de Commewijne rivier die rond 1740 in cultuur is gebracht door de kolonisten die daar suiker-, katoen- en koffieplantages hebben gesticht. Het laatste gedeelte van de kreek hebben de slaven met de hand uitgegraven tot aan de Atlantische oceaan. We zijn vroeg naar de kreek gevaren om die te kunnen bezichtigen, hebben door een klein museumpje gelopen met allerlei vondsten van vroeger en kregen veel informatie over de historie van deze plek. Heel interessant!

Het laatste weekend dat mijn ouders in Suriname waren zijn we naar Apiapaati geweest. We zouden eigenlijk met een groep van 10 personen gaan die ik zelf bij elkaar had gezocht, zodat het niet te groot en druk zou worden voor papa en mama. Helaas was er iets mis gegaan, waardoor papa en mama met 18 leuke stagiaires op pad gingen. Gelukkig vonden ze dit helemaal niet erg en deden zij overal leuk aan mee! Tijdens de tour hebben we de Ananasberg beklommen, zijn we door dorpjes heen gewandeld en hebben we met een band achter de boot gehangen. Daarnaast had ik echt een ‘lucky day’… ik mocht samen met Sophie en een gids over de stroomversnellingen terug drijven richting het dorpje. Wow, wat was dat gaaf. We lagen met z’n drieën op de band en voor de rest was er alleen maar natuur om ons heen. Toen we bij het dorpje aankwamen mochten we ook nog de spulletjes die mama en papa hadden meegenomen (pennen en potloden) aan de kindjes van het dorp geven. Ik voelde me een soort toverfee toen ik al hun blije koppies zag. Ze lieten hun pen of potlood niet meer los! Als kers op de taart mochten we nog naar een ander dorpje varen om daar een souvenirtje te kopen. Omdat we de taal niet spraken hebben we met handen en voeten met de mensen uit het dorp gecommuniceerd en gelukkig waren ze allemaal heel aardig en lief voor ons. Helaas moesten we op een gegeven moment ook weer terug gaan varen naar onze eigen locatie (door de harde regen en onweer…).

De laatste twee dagen dat papa en mama hier waren, werd het ineens slecht weer. Het regenseizoen is begonnen dus de aankomende tijd kan ons bruine huidje er weer afspoelen…

Gister zijn we nog heerlijk getrakteerd door papa en mama bij de beste Thai van Suriname, The Garden of Eden. Wat was het eten daar lekker! En wat heerlijk om een keer wat anders te eten als bami, nasi of roti (komt een beetje mijn neus uit).

Zoals jullie lezen ben ik erg druk geweest en heb ik weer veel meegemaakt, vandaar dat mijn reisverslag wat langer duurde. Nu dat papa en mama weg zijn, gaan Juul en ik ons ‘eigen’ leventje weer oppakken; stage, hardlopen, lekker koken en weer met vriendinnen stappen! Over 2,5 week vliegen we alweer naar ons volgende avontuur voor één week, Curaçao!

Ik zal snel weer wat van me laten horen!

Heel veel liefs,
Lonneke

  • 14 Mei 2015 - 21:09

    Marjolein:

    Wat een leuk verslag weer! We hebben zo veel plezier bij en met jullie gehad, top gastvrouwen zijn jullie! Drie fantastische weken om nooit te vergeten

  • 14 Mei 2015 - 21:19

    Harm:

    Zitten momenteel op Zanderijen te wachten totdat het vliegtuig ons weer naar huis zal brengen. Wat hebben we een fijne vakantie gehad. Dankzij lon en Juul hebben we heel veel gezien, beleefd en vooral ook geproefd. Jullie zijn 2 top gastvrouwen. Helaas zit het erop, jullie hebben nog even. Ik weet zeker dat jullie het de komende weken nog goed hebben want jullie zijn 2 top meiden. Nogmaals dank

  • 14 Mei 2015 - 22:03

    Fenna:

    Leuk om te lezen weer lon, maar wat mis ik je! Gelukkig geniet jij daar volop! Mooi om te lezen dat je het goed hebt gehad met je ouders. Kunnen jullie de herinneringen van al het moois daar met elkaar delen als je weer thuis bent. Kan niet wachten tot je er weer bent

  • 14 Mei 2015 - 22:04

    Fenna:

    En een heeeele dikke kus voor jou!

  • 15 Mei 2015 - 18:05

    Lonneke Bakker:

    Dankjewel lieve pap en mam! En jullie ook bedankt dat jullie de moeite hebben genomen hiernaar toe te komen!!! Was echt een super tijd.

    Lieve fen, ik mis jou ook heel erg! Blij als ik je weer zie in Nederland. Dikke kus terug

  • 15 Mei 2015 - 18:05

    Lonneke Bakker:

    Dankjewel lieve pap en mam! En jullie ook bedankt dat jullie de moeite hebben genomen hiernaar toe te komen!!! Was echt een super tijd.

    Lieve fen, ik mis jou ook heel erg! Blij als ik je weer zie in Nederland. Dikke kus terug

  • 21 Mei 2015 - 16:53

    Bish Ganga:

    Leuk verslag Lonneke. Another place to be, Swit' Sranan.
    Fijne vakantie op Curacao.
    Bish.

  • 28 Mei 2015 - 09:21

    Karin Essers:

    Ha die Lonneke,
    Fijn om te lezen dat je het super naar je zin hebt en het volop genieten is van je uurtjes vrij naast je stagetijd.
    Zoveel mooie natuur en mooie mensen die je ontmoet.
    Ik ga volgend jaar weer een nieuwe derde jaar pedagogiek student begeleiden. Een leuke en leerzame plek om ervaring op te doen in het Sociale Wijkteam.
    Bedankt voor je mooie uitgebreide verslag en fijn om te lezen dat het goed met je gaat!!
    xx Karin.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lonneke

Een groot avontuur... Vijf maanden stage lopen in het prachtige Suriname! In mijn blog houd ik jullie op de hoogte van mijn ervaringen, avonturen en belevenissen. Deze mooie ervaring wil ik graag met jullie delen. Tijdens mijn verblijf ga ik vijf maanden stage lopen bij Dienst Jeugdzorg Paramaribo, erg leerzaam en uitdagend! Daarnaast ga ik genieten van alles wat er op mij af- en op mijn pad komt. Leuke uitstapjes en tripjes, zwoele zomer avonden, stapavondjes, salsalessen, leerzame stagedagen en nog veel meer... Hopelijk genieten jullie net zo veel van mijn verhalen, als wanneer ik dat doe als ik ze schrijf.

Actief sinds 12 Jan. 2015
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 4750

Voorgaande reizen:

05 Februari 2015 - 04 Juli 2015

Suriname!

Landen bezocht: