Alles went... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lonneke Bakker - WaarBenJij.nu Alles went... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lonneke Bakker - WaarBenJij.nu

Alles went...

Door: Lonneke Bakker

Blijf op de hoogte en volg Lonneke

18 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

Hoi allemaal,

Het is al weer een tijdje geleden dat ik iets van me heb laten weten, ik zit alweer 1,5 maand in Suriname. De tijd gaat zó snel...

De dag dat Juul en ik één maand samenwoonde in Paramaribo, 5 maart, moest natuurlijk gevierd worden. We hebben heerlijk taart gegeten en zijn uiteten geweest. De aankomende maanden gaan we dat erin houden!

Die week was het sowieso al één groot feest want 6 maart was het Holi Phagwa, een groot feest waarop Hindoes het nieuwe jaar inluiden. Iedereen werd onder gegooid met allemaal kleurrijke poeders. Samen met een leuke groep stagiaires zijn we richting de Palmentuin gegaan en naar het Onafhankelijkheidsplein. Hier kwamen heel veel mensen bij elkaar om te dansen, te lachen en te feesten. De sfeer was heel gezellig en binnen no time was iedereen alle kleuren van de regenboog. Het weer was overdag heerlijk en 's avonds begon het te regenen. Dansend met een drankje in m'n hand in de warme regen... Heerlijk!
Ik heb nog fijn na kunnen genieten van Holi Phagwa, mijn haar is nog een week groen/blauw geweest en nu heb ik nog roze plukjes in mijn haar. Maar het was het waard.

De dag na Holi Phagwa hebben Juul, Pleunie en ik een ticket geboekt naar Curaçao... Alsof het leven nog niet mooi genoeg is hier! We gaan heerlijk een weekje uitrusten en genieten van de blauwe zee...
Ook zijn we naar Typhoon geweest, een rapper/zanger van Surinaamse afkomst. Ook in Nederland is hij en zijn band bekent. Zijn optreden was echt genieten, de energie spatten eraf. Omdat het niet een heel groot concert was, hebben we ook nog even met hem staan praten en een fotootje gemaakt.
Zoals je kan lezen... Het was echt een top weekend!

De week erna ben ik naar mijn eerste salsa-les geweest, wat was dat leuk! De lessen waren al een tijdje bezig, maar gelukkig kon ik het redelijk vlot oppakken. De salsa-les wordt gegeven door een heel lief Surinaams stel. We staan onder een soort afdak in de buitenlucht, alleen dat maakt het al leuk! Samen met een groep van allerlei verschillende culturen, Surinamers, Chinezen en Nederlandse stagiaires leren we twee keer in de week de begin stapjes van salsa. Vanavond mag ik weer, heb er nu al zin in!

Afgelopen vrijdag zijn we vier dagen op tour geweest de jungle in. Samen met een leuke groep stagiaires van wie Juul en ik de meeste al wel kende, zijn we vrijdag ochtend vertrokken richting Voltzberg. Om de stemming er goed in te brengen, werden de eerste Biri's (biertjes op z'n Surinaams) om half 10 's ochtends los getrokken. Na acht uur te hobbelen op een onverharde weg kwamen we aan bij een waterkant. Daar hebben we heerlijk wat gegeten en de spullen overgeladen op twee bootjes. Met de boot hebben we nog ongeveer 2,5 uur gevaren en toen waren we aangekomen op bestemming. We kwamen in het donker aan op een prachtig resort. De kok maakte nog heerlijke spaghetti bolognese met een Surinaams tintje voor ons en vervolgens hebben we heerlijk op de rotsen voor het hangmattenkamp gelegen onder de sterrenhemel.
De volgende morgen zagen we pas echt hoe mooi het resort en de omgeving was, dat hadden we nog niet gezien omdat we in het donker aankwamen.
Die dag hebben we eerst lekker rustig aan gedaan en vervolgens zijn we richting de Raleighvallen gevaren. Daar hebben we een stukje door de jungle gelopen en heerlijk gebadderd in de rivier.
Toen we weer terug waren had de kok natuurlijk weer heerlijk gekookt en werd ons verteld dat we die nacht de Voltzberg gingen beklimmen. Om 2 uur 's nachts vertrokken we met de boot richting de Voltzberg. In het donker, de helft van de tijd zonder zaklamp (Juul en ik hadden er maar één... dom!) hebben we een tocht van 3 uur en 10 minuten afgelegd voordat we boven waren. Normaal duurt het zo'n 3,5 á 4 uur dus we hebben een soort recordtijd gemaakt! Helemaal bezweet en uitgeput kwamen we boven op de berg aan... Ondanks dat het nog donker was, konden we al iets van het uitzicht genieten en de frisse wind die over onze bezweten lichamen waaide. Langzaamaan werd het licht en hoorde we de beesten in de jungle wakker worden. Brulapen, jaguars, vogels... wat een bijzondere ervaring! Na een fotoshoot en een paar broodjes verder zijn we weer naar benden gewandeld. Onder aan de berg konden we nog even zwemmen, maar ik had de energie niet meer om mijn bikini aan te trekken haha
Toen we terug op het kamp aankwamen, heb ik een heerlijke (koude) douche genomen en ben ik nog even in mijn hangmat gedoken. Wat slaapt een hangmat heerlijk trouwens! Echt een aanrader.
Die middag zijn we vertrokken naar de volgende bestemming, een onbewoond eilandje midden op de rivier. Onbewoond is ook echt onbewoond, back to basic! Geen wc, geen douche, geen lamp, niets.
Die nacht hebben we op de grond geslapen onder een sterren hemel met miljoenen sterren. Het was betoverend mooi! Ook hebben we de zelf gevangen piranha's en meervallen geroosterd op het kampvuur en liedjes gezongen. Een nacht om niet te vergeten! Ik had verwacht dat ik nooit zou kunnen slapen op de grond... maar alles went (en ik was natuurlijk heel moe).
De volgende dag zijn we terug gevaren met de boot. Tijdens het varen zijn we ook nog een keer de boot uit gesprongen voor een frisse duik in de Coppename rivier, heerlijk!
Na een lange busreis kwamen we om 10 uur 's avonds dood moe thuis. Maar ik ben nog steeds aan het nagenieten!

Ook op stage vermaak ik me goed. De training die ik samen met Juul geef, is erg leuk. Daarnaast spreek ik steeds meer cliënten en ben ik al op buitendienst (huisbezoek) geweest. Het is erg leerzaam om allemaal mee te maken en het zet je echt aan het denken. Ik besef dat ik echt heel blij mag zijn met wat ik heb.

Ja, ik vermaak me hier prima... En ik weet zeker dat dit niet mijn laatste reisje zal zijn, de wereld is te mooi om alleen maar thuis te zitten!

Ik zal snel weer wat van mij laten horen.

Heel veel liefs,
Lonneke


  • 18 Maart 2015 - 15:53

    Marjolein:

    heerlijk, Lon, je verhalen! Geniet maar goed. en bijzonder dat je beseft wat je zelf allemaal wel hebt.... ja, de wereld is mooi, maar thuis ook, hahaha, we komen snel bij je kijken en kijken daarna toch ook uit naar jouw thuiskomst! Maar, voor jou hoop ik dat de tijd niet zo snel gaat! luv you, xxx

  • 18 Maart 2015 - 16:18

    Karin Essers:

    Lieve Lonneke,
    Het leven lacht je toe en geweldig om te lezen hoe je geniet van je stagetijd. Vooral heeeel veeeeeel uitstapjes en is het alleen al een avontuur om te lezen hoe mooi de natuur is daar.
    De lente is beginnend in Nederland en daar geniet ik van. Helaas fiets er het werk steeds maar weer doorheen en kom je niet onder die verplichtingen onderuit. Lonneke ik wens je een mooie tijd en als het goed gaat dan vliegt meestal de tijd snel voorbij. Is ook weer een goed teken.
    Tot horens en xx

  • 18 Maart 2015 - 17:05

    Ede:

    Oh Lonneke , wat beleef jij een prachtige tijd ! Wel heel druk ook wanneer je het allemaal leest en van een dag - nachtritme komt ook niet veel terecht, maar je bent nog jong en kan veel hebben ! Wat moest ik lachen om je hangmat aanrader , wat wil je na zo n belevenis en weinig slaap !!
    Even verder las ik dat het je zèlfs lukt om op de grond in slaap te vallen ! Wouw, daar zal je later vast nog wel aan terug denken
    Lieve meid ,fijn dat het zo goed bevalt , kijken weer met spanning uit naar je volgende verhaal
    Knuffel van opa en mij

  • 18 Maart 2015 - 18:39

    Harm:

    Ha meissie, wat een verhalen en belevenissen. Het lijkt wel alsof een dag in Suriname 36 uren heeft, zoveel als jullie er, naast je stage, aan activiteiten in weten te doen. Intensief (be)leven geeft energie. Bikkel, ik ben trots op je. Xxxxxx

  • 19 Maart 2015 - 00:45

    Lonneke Bakker:

    Wat fijn om al die lieve reactie's te lezen. Bedankt voor jullie mooie wensen en ik hoop jullie snel weer te zien als ik in Nederland ben! xxxxx

  • 19 Maart 2015 - 14:24

    Denise:

    Wat leuk om te lezen! Geniet van je tijd en de mooie herinneringen. Onwijs veel zin je weer te zien xxx

  • 22 Maart 2015 - 11:48

    Tante Marja:

    Lieve Lon, nou ik hoorde gewoon de brulapen en de andere dieren! je beschrijft je ervaringen zo levendig dat ik het helemaal voor mij zie en hoor! leuk hoor en dank je wel!
    En prima om te lezen dat je de smaak te pakken hebt, er is idd nog zoveel moois te zien en interessante mensen te ontmoeten!
    ik kijk alweer uit naar je volgende verhalen!
    veel liefs van mij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lonneke

Een groot avontuur... Vijf maanden stage lopen in het prachtige Suriname! In mijn blog houd ik jullie op de hoogte van mijn ervaringen, avonturen en belevenissen. Deze mooie ervaring wil ik graag met jullie delen. Tijdens mijn verblijf ga ik vijf maanden stage lopen bij Dienst Jeugdzorg Paramaribo, erg leerzaam en uitdagend! Daarnaast ga ik genieten van alles wat er op mij af- en op mijn pad komt. Leuke uitstapjes en tripjes, zwoele zomer avonden, stapavondjes, salsalessen, leerzame stagedagen en nog veel meer... Hopelijk genieten jullie net zo veel van mijn verhalen, als wanneer ik dat doe als ik ze schrijf.

Actief sinds 12 Jan. 2015
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 4748

Voorgaande reizen:

05 Februari 2015 - 04 Juli 2015

Suriname!

Landen bezocht: